Eklund tuntee sataman joka kolkan

Bo-Gustav Eklund aloitti työnsä Alholman alueella, sataman konehommissa vuonna 1980. Lähes 40 vuoden uraan on mahtunut tehtäviä laidasta laitaan, ja vaikka työpaikka on sijainnut aina samalla alueella, on työnantajan nimi vaihtunut niin moneen kertaan, ettei Eklund itsekään ole enää laskuista selvillä. Ensimmäinen oli Schauman ja nykyinen on Euroports. Väliin mahtuu – monta.

– Ensimmäisen vuoden meitä töihin opasti satamakapteeni Fagerudd. Minulla oli kuorma-autokortti ja opettelin muun muassa ajamaan kraanoja eli sataman hydraulinostureita. Olin usein lastaamassa ja purkamassa laivoja, myös iltaisin. Nosturi- ja konekuljettajana toimin kaikkiaan kymmenisen vuotta ja mobiilinosturia toiset kymmenen vuotta, kunnes vuonna 2000 syvyysnäköni todettiin heikentyneen.

Kova luotto förmanniin

Vuosituhannen alussa Eklund veti satamassa isompia projekteja. Silloin satamaan investoitiin kauko-ohjattavat nostoraudat ja Eklund vastasi projektin suunnittelusta ja rakentamisesta. Projektin valmistuttua oli jälleen aika vaihtaa tehtävää.

– Tallyman käy läpi sataman läpikulkevat, jatkoyhteyksiin lastattavat ja kaikki omasta varastosta lähetettävät kuormat ja tekee koko lastista kuormaussuunnitelman, joka kertoo missä mikäkin osa tai tuote rahtilaivassa sijaitsee. Lisäksi tallyman pitää kirjaa siitä, että lastiin lähtee varmasti mukaan kaikki mitä pitikin.

– Vuosina 2005-2006 toimin tilapäisenä förmannina ja sen jälkeen kävin varsinaisen esimieskoulutuksen työn ohessa. Vuodesta 2008 olen ollut vakituisesti esimiestehtävissä. Meitä on kaikkiaan kolme förmannia ja työskentelemme kahdessa vuorossa. Hyvin harvoin meitä on kahta paikalla yhtä aikaa. Luotto on näköjään kova, kun molemmat esimiehet uskaltavat olla yhtä aikaa pois, Bo-Gustav Eklund nauraa.